ungkapkan pada rindu, senyum pada rembulan, menyanyi pada angin dan hadir pada realiti kehidupan

Thursday, October 14, 2010

SALAHKAH HATIKU?


Dalam rimbun pagi aku mengenangkanmu,
Terpancar keikhlasan untuk mengenalimu,
Terdiam sebentar aku menyusun kata memperkenalkan diri padamu,
Tersenyum mesra saat kau menyambut huluran persahabatan.
Diri ini mula berbunga rindu.

Hari itu kau semakin kecewa,
Dengan kisah silam yang terukir lama dahulu,
Dia bermadah kau berbahasa,
"I need someone to talk with",
" And I said, I'm here for you every time you need me",
Itu dahulu!

Kelmarin kau berjaya membanjiri sepetak ruang berisi kisahmu,
Kau lumurkan lumut dan kotoran pada keikhlasanku,
Kau lemparkan kata-kata mendustakan bicara aku padamu,
Kau buat aku membenarkan tiada wanita lagi pada generasi kini,
Ternyata telahan ku benar, tiada yang ikhlas tentang dunia.

Salahkah pada hatiku menyimpan rasa?
Atau salah pada hatiku gagal menilai rasamu?
Mungkin itu salahku, memungkir pada kata-kata,
Namun kau jua mungkir pada penjelasan nuraniku,
Hingga kini kau buat aku derita.

Sepanjang jalan gelap yang aku susuri malam itu,
Setitis demi setitis air mataku gugur,
Salahkah kau aku ingin berlaku jujur?

Hati ini sudah cukup terluka,
Andainya kau hadir menjenguk pada wadahku ini,
Ketahuilah, hati terluka bila ku sedar kau kata aku seorang penipu,
Jiwa meronta bila ternyata kata-katamu itu dusta atas ku.

Ku terima semua dengan tabah,
Harapanku agar muncul hikmah disebalik keterlanjuranku....
Menyimpan rasa ini padamu~
-Pena Istiqamah-

No comments:

Post a Comment