ungkapkan pada rindu, senyum pada rembulan, menyanyi pada angin dan hadir pada realiti kehidupan

Saturday, August 28, 2010

Kisah Yang Ku Kenangi.....



Selepas aku membaca kisah Siti Norbahiyah sejak semalam lagi, aku temui sepasang sahabat yang sejati, yang saling sayang-menyayangi antara saru sama lain. Sangat sedih kisah tu, sampai buat aku berfikir sejenak, "kuat jugak minah ni tahan erk, kawan dia da la meninggal, pastu dia rasa bersalah pulak. Hurm, kalau aku tak tau la macam mana pulak...".

Tapi aku rasa bertuah jugak sebab aku dah berusaha untuk yang terbaik demi keluarga aku, rakan-rakan aku dan diri aku sendiri dan kalau apa-apa jadi pun lepas ni kat aku, cuma satu je yang akan aku kesalkan di dunia ni, kerana aku terlalu cepat jatuh hati pada seseorang sehingga aku menutup pintu hati ni untuk cuba menyayangi insan yang lain. Untuk perkara yang lain, insya Allah, aku cuma belum bersedia dari amal aku je untuk aku bawa ke sana. Aku belum berkahwin, so for sure aku belum mempunyai anak, jadi mana aku nak dapat anak soleh yang akan mendoakan aku nanti kan. Pastu aku jugak seorang pelajar, sudah tentu aku mempunyai kewangan yang terhad, dan sudah pastinya aku tak mampu untuk bersedekah dan beramal jariah, cuma senyuman yang mampu aku lemparkan sebagai sedekah jariah aku. Aku cuma mempunyai amal ibadat aku je yang menyokong aku menuju ke sana, entah kan cukup, entah kan tidak, siapa yang tahu kan.

Aku ada terlalu banyak perkara yang perlu aku bicarakan dalam hidup ini. Aku juga cuba untuk mencari jawapan kepada persoalan hidup ini. Aku merantau dari satu destinasi ke satu destinasi dalam hidup aku ini semata-mata mencari jawapan kepada persoalan, "Mengapa dalam hidup aku perlu ada duka dan gembira, pertemuan dan perpisahan, permulaan dan perhentian, kekuatan dan kelemahan, suka dan dengki, bahagia dan derita, rahmat dan bencana.....?"

"Sajak dari Muhammad Affiq bin Parthi a.k.a Affiq KaYa"

An egg, cracked at the top,
there it is, a lovely and tiny, helpless bird!
It's mother chirping merrily to the merge of her heir...
Everyday she fed him, till the day he learnt to fly...
Expanding his wings,
embarking on a journey,
to ensure the liveliness,
the survival,
and topmost of all,
the prosperity, prosperousness of his own...
Fly then!

Buat dirimu yang berada jauh di selatan tanah air, maaf untuk mengakui, tetapi aku mula merinduimu selepas sekian lama tidak berjumpa. Semoga kau baik-baik sahaja di sana dan aku mengharapkan kau akan berjaya menggengam segulung ijazah seperti yang kau janjikan dahulu. Semoga pengajian Sarjana Muda yang sedang kau lalui kini tidak terganggu dengan kehadiran aku sebagai sahabatmu.

Buat emak yang berada di kampung, maafkanlah anakmu ini kerana melanggar janji yang aku buat ketika aku terlantar di katil hospital dahulu. Aku cuba memenuhi janjiku padamu ibu, namun aku gagal melawan godaan kemajuan yang sentiasa menarik aku tersasar dari landasan yang kau pinta, namun percayalah, kini aku kembali pada jalan yang kau tunjukkan pada aku dan aku akan terus mengikutinya. Ibuku, tahukah kau betapa aku amat menyayangimu dan aku sangat sekali tidak sanggup meninggalkanmu sendirian di dunia ini. Namun aku terpaksa mengikuti takdirku yang telah kau redhai. Wahai ibuku, sehingga saat aku menulis artikel ni, ketahuilah aku teramat merinduimu... Semoga kau sihat dan sentiasa dalam rahmat dari Yang Maha Esa.

Hidup aku ini umpama layang-layang yang terputus talinya. Terbang bebas tanpa arahan sesiapa kecuali mengharapkan angin Ilahi yang menolakku terbang ke mana sahaja mengikuti arahnya. Buat rakan-rakan aku yang pernah bersama-sama aku berjuang di medan ilmu selama ini, maafkan aku kerana terlalu sukar untuk melupakan apa yang kalian lakukan pada aku, atas layanan dan juga kata-kata kalian. Buat yang menjadi penghibur aku dikala berduka, terima kasih sahabatku, kalian teramat bererti dalam hidup aku.

2 comments: